Edinburgh

Op zondag 16 oktober vliegen we al om 7:10 naar Edinburgh. Dat betekend om 4 uur op (gaap), om 5:10 zijn we op Schiphol inchecken hebben we al gedaan. Dus alleen de koffer inleveren bij hal 1. Instappen op D31… De paspoort controle gaat daar echter pas om 6 uur  open. Op naar hal 3 wachten voor de douane en de handbagage controle en weer terug naar de D pier.

De vlucht gaat verder vlotjes, we hebben vooraf een bus geboekt, en om 8:30 stappen we net op tijd uit bij het hotel. Twee meisjes hebben per ongeluk op de stopknop gedrukt.
We leveren de koffer alvast af en gaan te voet naar het centrum. We lopen st Mary’s cathedral in en besluiten de dichts bij zijnde ? cache te doen. dsc_0239-1024x685Hij volgt de route van lijken rovers uit de 19e eeuw. Tussendoor nog het prachtige Scottish National Museum bezocht.
Daarna plotseling een story telling bij de bieb bijgewoond en de cache af proberen te ronden.
We hebben heerlijk gegeten bij de Cellar Door. Om 19:30 eindelijk in het hotel.

Maandag

Na een schots ontbijt de bus gepakt, een dagkaartje kost 4 pond we maken daar de rest van de week gebruik van. We zijn te vroeg uitgestapt voor de overstap (we hadden helemaal niet hoeven overstappen), we willen naar een beginpunt voor een wandeling naar Arthur’s seat. Een bouwvakker wijst de weg en een buschauffeur waarschuwt als we er uit moeten.
Na even zoeken gaan we dsc_0287-1024x685op pad, en komen langs de kapel van st Anthony, onderweg wordt het uitzicht steeds mooier. Op de top is het druk en het waait behoorlijk. We gaan langs de andere kant naar beneden en besluiten toch maar niet het steile stuk te nemen. We bezoeken nog twee earth caches een ivm aard lagen en een met basalt. Via het park komen we bij het Schotse parlement voor nog twee caches.
Daarna met de bus naar het centrum. Koffie bij Cafe on the Mound. Nog even langs sir Walter en daarna een pizza eten bij Bella Italia.
Daarna met de bus weer naar het hotel.

Dinsdag

Ontbijt van Koos de Winter Special, Belgische wafel met bacon, poedersuiker en ahornsiroop.
Nog wat geld gewisseld voor de bus. De dagkaart bevalt goed en ik begin het halte systeem door te krijgen.
Vandaag naar de botanische tuin met kdsc_0347-1024x685assen en caches. Ik hou van de kassen maar verder is er ook veel moois te zien: de fossiele boom, proef tuintjes en uiteraard bomen struiken en planten . Vanaf de heuvel in het midden heb je wederom uitzicht over de stad. De cache ligt buiten de tuin langs de Leiht. Daar raakte we aan de praat met een wandelend echtpaar. Langs de “Water of Leith” lopen we via Stockbridge terug naar de stad. Daar voor een cache Scotmans steps bekeken, deze trap bij het gelijknamige hotel is als kunstwerk gerestaureerd met voor iedere tree een ander stuk marmer, hierdoor ontstaat een kleurige geheel.
We lopen nog even langs de museum winkel en eten iets bij Bobby’s bar.

Woensdag

Vandaag gaan we naar “the Castle“. Hier moet toegang voor betaald worden, maar het is wel de moeite waard. De verdediging muren met kanonnen en twee bijzondere. 1 voor de dagelijkse knal om 1 uur en de Mons Meg. Verder zijn er verschillende tentoonstellingen over het schotse regiment, twee gevangenissen en de kroonjuwelen te zien. En natuurlijk the stone of destiny.dsc_0425-1024x685
In de grote wapenzaal is een optreden van een muzikant met middeleeuwse instrumenten.
Na afloop gaan we naar Mary’s Close om een tocht te boeken. Dat kan pas tegen de avond dus in de tussen tijd gaan we naar de Grasmarket om iets te drinken en bezoeken we st Gilles cathedral.
Na de tour, die mij tegen viel, door de ondergrondse ruimtes van Mary’s Close nemen we de bus terug richting hotel om iets te eten bij Indian restaurant Navadhanya.

Donderdag

Rustig gestart. We vliegen om 15:40 en moeten voor 11:00 uitchecken.dsc_0444-1024x685
We laten de koffer nog even staan en gaan op zoek naar een cache, maar op aanraden van het hotel ook naar het Scottisch National Gallery of Modern Art (1). Daar drinken we nog een capuchino. Ondertussen wordt het tijd om de koffer op te halen en de bus, die voor het hotel stopt, naar het vliegveld te pakken.

Zie hier een kaartje of meer foto’s