2017 Rondreis Ierland

Maandag

We pakken de trein naar Schiphol. Daar zijn we ruim op tijd. De bagage checkin begint pas 2:30 uur voor vertrek dus moeten we nog even een half uur wachten en er staat al een hele rij.
Als de koffers eenmaal ingeleverd zijn gaat de rest lekker soepel. Behalve dat ik, als we nog even iets drinken, mijn koffie omgooi, gelukkig niet over de kleren.
De vlucht zelf is ook is prettig maar we moetenmeer dan een uur op onze koffers wachten.
Daarna via de Hertz desk en een busje de auto opgehaald, het is een Opel Corsa geworden. Via een mailtje krijg ik de al aanwezige schade binnen en kan ik dit accepteren er zit wat vuil bij de spiegel wat ik voor schade aanzag.
In 1 1/2 uur rijden we naar Belfast, met even een korte omweg door de stad.
Rond 18:30 komen we bij het hotel waar we vriendelijk worden ontvangen.
Daarna zijn we gaan eten bij, het prima, Italiaans restaurant Scalini vlak bij het hotel.
Om vervolgens in “the Five Points” wat te drinken bij life Ierse muziek.

Dinsdag

We hebben een dag in Belfast en besluiten niet de belangrijkste attractie, de Titanic, te doen, we hebben er niet zoveel mee. In plaats daarvan doen we een rondje centrum. Eerst bezoeken we de cityhall deze heeft een victoriaanse hal met oude en nieuwe glas in lood ramen. Er is ook een tentoonstelling over de historie van de stad. Daarna op aanraden van het hotel naar het uitzicht platform in het Victoria quarter winkelcentrum. Daarna lopen we via de via aan de kade naar st Anne’s cathedral. In de kerk nog een gesprek over de verschillende Ierse/engelse geloofs toestanden. Wel weer 1 pond senioren korting. (concesions in de UK gelden boven de 60 in ierland boven de 65 jaar)
Na de Lunch gaan we naar de Crown. Deze pub is eigendom van de National Trust.

Daarna downtown naar Queens Quarter voor een rondwandeling rond de universiteit en de botanical gardens.

’s Avonds eten we bij Darcy’s. Het was er ontzettend druk als je voor 19uur bestel krijg je bepaalde hoofdgerechten voor 7,77.  Later werd het rustiger.

Woensdag

Weer op tijd op. Nu een ontbijt met lokale broodjes en jam en strooi kaas. Vandaag rijden we naar ons volgende hotel in Portballintrea.
In de stad hebben we nog even last van de ochtend spits maar eenmaal snelweg gekomen rijd het door, en naar de kust gereden. Via de kustweg langs Garron Point naar Ballycastle daar een kopie soep gegeten om vervolgens naar “Carrick-a-Rede” de hangbrug te gaan. Daar was het redelijk druk. Maar alles is goed geregeld. We mochten, vanwege de modder, niet helemaal naar de top van het eiland.
Op het eiland en de route er naar toe hebben we verschillende vogels gezien. Veel meeuwen maar ook Alken en Jan van Gent-en. Het vissen/jagen van die laatste is een prachtig gezicht.

Daarna naar “Giant’s Causeway” de basalt blokken. Toch maar toegang betaald. Het is voor een goed doel. Onderweg er naar toe begon het te regenen. En tot het hotel is het niet meer gestopt.
De blokken en pilaren zijn  mooi om te zien maar door de drukte lijkt het ook op een apenrots. Het sprookje over het ontstaan met de reus Finn is, naast het echte ontstaan, in het bezoekerscentrum in beeld gebracht.

In het hotel of het bijbehorende restaurant lekker gegeten met een Guinness

Donderdag

Vandaag ontbijt met Scrambled egg en zal.
Gestopt bij een ruïne van kasteel Dunluce. Daarna een oplossing en de stacs bezocht.
Bij een Maria kerkje het begin niet kunnen vinden. Onderweg dwarrelde een vogeltje op de voorruit. Oeps bloedspetters. Bij een stop lag het arme vogeltje een winterkoninkje? Onder de ruiten wisser.

Daarna, we zitten nu weer in Ierland Donegal, naar het ringfort “Grianan Of Aileach” en daarna naar de inleidende tentoonstelling daar ook wat gegeten.
Door de VVV van Letterkenny gewezen op een watermolen. Het zijn er twee, een koren en vlasmolen in New Mills.

Vervolgens via de smalste weggetjes naar de B&B. We eten iets bij de Lagoon. Een kilometer of 6 uit de buurt. Maar het is het dichts bij zijnde restaurant. (iets dichterbij is nog wel een pub).

Vrijdag

Vandaag naar Tory eiland. Op tijd op en via een prachtige route met de eerste schapen op de weg naar Magheroarty gereden. Om 10:30 kaartjes gekocht we moeten ons om 11:15 bij de boot melden die exact om 11:30 uitvaart. Tijdje binnen naast Terenia gezeten maar toch maar naar buiten gegaan op de voorpunt krijg ik als snel de eerste golf water over me heen. Je gaat echt een stukje de oceaan op. Voor bij de laatste eilandjes gaat het even behoorlijk los. (Terenia werd zelfs een beetje zeeziek)

Op het eiland eerst wat opgewarmd in het cafe bij het hotel, ze doen speciaal voor ons het licht en de haard aan. Daarna een rondje langs de vuurtoren en een oorlogs begraafplaats. Hier heb je een mooi zicht op de kliffen.
De oostkant van het eiland hebben we helaas niet meer gedaan. We nemen een boot eerder terug (die 16 ipv 18 uur).
De zee was een stuk rustiger alhoewel de boot nog flink schommelde.

Daarna naar Letterkenny iets eten bij de Lemon Tree in korte broek tussen allemaal net geklede mensen.

Zaterdag

Helaas alweer verkassen.
Eerst naar het Glenveagh National Park. Van de parkeerplaats naar het kasteel gelopen. Daar iets gedronken en naar het uitzicht punt gegaan.
Het kasteel hebben we overgeslagen maar de bijbehorende tuin is prachtig. Op de terug weg een oudere dame gesproken die met de bus ergens was afgezet en een prachtige bergwandeling had gemaakt. Hadden wij eigenlijk ook moeten doen.
Hierna onderlangs mount Errigal naar Ardara, ons volgende adres gereden.

Onder Errigal boven het meer even wat fruit gegeten. Daar kwamen we ook de dame tegen waar we in het park even mee hebben gesproken.

We eten in het hotel en komen voor live muziek in the Beehive aan de overkant terecht.

Zondag

Naar via een mooie route met een flinke stijging het dal uit, richting Carrick, om naar een uitkijkpunt op de kliffen van Slieve League te rijden. Dit zouden de hoogste kliffen van Europa zijn.
Daarna naar het Glencolmcille Folk Village. We miste de gids maar vonden hem later.
We hebben hier een st Bridget kruis van biezen gekregen maar die hebben we in het hotel laten hangen.

Maandag

via Donegal (viel wat tegen) naar de volgen de B&B gereden. Hier het spoorwegmuseumpje en de VVV bezocht. En koffie gedronken.
De route via Ballyshannon, daar nog net even het standbeeld van Rory Galager gezien. Langs het Erne meer gestopt voor een appeltje, ’t was een mooie plek een stuk van de weg af.
Daarna nog even Enniskillen aangedaan, om de kaarten op de bus te doen (er zitten UK postzegels op), en daar The Enniskillings Castle bezocht zij doen ook de kaarten op de bus.

Na bij de B&B geinstalleerd te zijn gaan eten bij de Keeper.
Later in mijn eentje nog wat gewandeld.

Dinsdag

Vandaag gaan we weer naar huis. Maar we vliegen pas ’s middags dus plannen we nog een bezoek aan Kells. (van het Boek)
Onderweg komen we in een politie controle maar wij mochten door rijden. In Kells bezoeken we een Oud Iers Kruis en de Roundtower. Aan de bron zijn we niet meer toe gekomen. Wel zien we nog een gebouw “St. Colmcille’s House”.

Bij het vliegveld nog even tijd om af te tanken, en na het inleveren van de koffers nog ruim tijd om iets te eten.