1 Pieterpad

Tussen 1996 en 2005 hebben we het Pieterpad gelopen. De eerste helft tot Vorden met zijn vijven. Het laatste deel met een wisselende samenstelling.

We hebben een papieren logboekje bijgehouden. Dat heb ik hieronder gewoon overgenomen. Wellicht vul ik het aan met herinneringen.1996 – 10 augustus
Tijdens onze vakantie op camping Zuiderhorn bij Warfum beginnen we.
Eerste etappe Pieterpad gelopen. Om 12:15 weg uit Pieterburen met lekker weer in Winsum aangekomen, tezamen met een onweersbui.

1996 – 14 augustus
Met de trein van Warfum naar Winsum, daarvandaan naar Garnwerd. Jongens vonden dit leuk, hekjes over etc..
Koffie en warme chocolademelk met slagroom gedronken in café Hammingh/’t Oude Veerhuis. Dorp mooi.
Even verderop kerkje Oostum toren staat verkeerd t.o.v. schip op hoge terp.
Om 15:35 uur trein retour naar Warfum van Station Groningen Noord. (om 10:03 vertokken uit Warfum)

1998 – 11 april
Om 7:15 weggereden uit Maarssen. Bus van 9:59 van West Laren naar Groningen.
De stad slaan we over!
Route van Groningen naar Zuidlaren wij hebben er Schipborg van gemaakt daar is camping Vledders waar we een trekkershut hebben voor 2 nachten!
Afstand volgens boekje 23,5km Mooie en saaie stukken Zon en regen en allemaal spierpijn.

1998 – 12 april
Schipborg (camping)-Rolde
Leuke route, veel paarden, Wijde Aa gevolgd. Gasteren leuk dorp van boerderijen. Hier voorbij het Balloërveld opgegaan en daar stonden we midden in de schaapskudde, het hele gebied mooi.
Omdat we gisteren doorgelopen zijn tot aan de camping was de route vandaag geen 16 maar 13 kilometer. Het weerzou pet zijn maar wij hebben voornamelijk zon gezien en wel koude wind -> Veel wind.

1998 – 18 juli
Rolde – Schoonlo
Om half 9 uit Maarssen vertrokken naar Schoonlo. Auto neergezet en bus genomen naar Rolde. Lekker loopweer ondanks verschillende regenbuien. Eerste stuk (3,5km) over oude spoorlijn. Veel door het bos en vennengebied met lastige muggen.
Afstand 19km was goed te doen. Hertje gezien erg jong nog.
Het is te doen met de auto heen vanuit Maarssen maar niet te vaak we moeten nog naar huis erna.

1998 – 24 juli, Schoonloo – Sleen
De auto parkeren we in Sleen en nemen van daar bus 21 naar Schoonloo tezamen met een andere familie die dezelfde route zou lopen. We hebben ze niet meer gezien, wel van gehoord door 2 heren die hen eerder voorbij waren gelopen.
Het is een afwisselende route; bos, veen, zand, huifkarren, oversteken van een autoweg hunebedden, de galgeberg en veel fietsers.
De bus uit Sleen ong. 10:30 terug in Sleen 17:03 en 22km verder.
Het lopen van de langere afstanden gaat lekker! Voor allemaal.

1998 – 27 juli, Sleen – Coevorden
Omstreeks 10:00 uur de auto weer in Sleen geparkeerd nabij de kerk. 10:15 vertrokken in een flink tempo, het belooft een warme dag te worden.
Rond kwart voor 12 koffie gedronken in wegrestaurant “de Jachtweide”.
Het dorpszicht van den Hool is mooi, wij waren de enigen die op dat moment daar liepen, de rust is voelbaar. Wouter heeft jonge kalveren laten rennen, of was het andersom. Eeen eindje verder een pasgeboren kalf, navelstreng nog onder zijn/haar buik.
Ondanks de warmte zijn we om 15:15 op het station aangekomen, even terug zijn we nog voorzien van vers drinkwater door een meneer die in z’n tuin stond.
Alle wegen asfalt jammer! Trein naar Emmen en bus 21 naar Sleen.

1998 – 30 juli, Coevorden – Gramsbergen
+- 10km
We hadden gehoord dat de route Coevorden-Gramsbergen niet zo leuk zou zijn. De jongens wilde op dit punt aangekomen geen 20km meer lopen, dus besloten we dit gedeelte in twee keer te lopen.
Vandaag 30 juli een druilige dag, toch de wandelschoenen aan en om +- 12:30 vertrokken uit Coevorden.
Alles viel mee. Het industrie terrein lieten we achter ons. De Halteweg was lang maar wel groen, auto’s rijden er erg hard. Wouter is gaan zingen. Koos, Stijn en Maarten hebben af en toe rondjes gedraaid. We hebben regenbuien gehad maar bij het dierenpension klaarde de lucht.
Bij het oversteken van de Vecht scheen de zon warm. In Gramsbergen bleek het café voor Pieterpad-ters gesloten maar het stations café niet!
Het Pieterpad boekje heeft sinds vandaag wel een eigen plasic zak.

2000 – 27 februari, Gramsbergen – Hardenberg
+/- 8,5km
Na in 1999 niet te hebben gelopen, proberen we de draad weer op te pakken, lekker weer voor februari dus met de auto naar Gramsbergen.
Lekker gelopen, ook een klein stukje bos en in Hardenberg de trein naar Gramsbergen en … het Pieterpadcafé is voor ons de stationsresauratie deze is wel open!

2000 – 1 mei, Hardenberg – Ommen
+/- 22km
Weer de auto van huis en naar Ommen, en vandaar de trein.
Bij Hardenberg eruit. De tocht viel langer en zwaar, we lopen te weinig!
Toch de bus gehaald bij “Steile Oever” anders hadden we nog door moeten lopen naar station Ommen.
Veel plantje voor herbarium gevonden.

2000 – 24 juli Ommen – Hellendoorn
We zijn met vakantie op camping Kenedy park..
Het openbaar vervoer wordt niets hier, nu de schoolvakantie is begonnen rijdt er helemaal geen bus meer. Op de camping een fiets gehuurd!
De auto hebben we om 10 uur neergezet op de parkeerplaats bij “Steile Oever”, om 13:30 op de camping aangekomen.
Op de Lemelerberg zouden we een broodje kroket eten, we hebben het beloofd, maar de uitspanning daar ziet er behoorlijk onbewoond uit.
Koos pakt de fiets naar de auto in Ommen, zet de auto in Hellendoorn en komt dan op de fiets terug naar de camping, daarna lopen we nog 5,5 km

2000 – 26 juli, Helledoorn – Holten +/-15km
Wat gemeen, de bus genomen vanaf station Nijverdal naar Pretpark Hellendoorn en er dan niet naartoe gaan, maar teruglopen om het Pieterpad punt op te zoeken.
Rond de schaapskooi ging het even fout omdat hier de kruisjes (hier niet in) ontbreken!
Niet omgelopen alleen een pad gemist.
Voorbij de oriëntatie tafel Hoenselerberg was het gedaan met droog zijn en toen moesten we de hei nog over!
Wouter zei “ik wilde dat we een boot hadden dan konden we het Pieterpad varen!”.
Bosbessen onderweg voortreffelijk en in Holten bij het station in een café jawel brood met kroket — eindelijk —-. Trein richting Almelo, overstap in Wiersen en terug naar Nijverdal.

2000 – 31 juli, Holten – Laren 15km
Schitterende dag en jawel diverse lopers op dezelfde route en één stel in tegenovergestelde richting. Even voorbij Schipbeek lag “de Stobbe” en ja hoor een kopje koffie uit de automaat, kinderen een blikje cola uit de koelkast en een gastenboek.
De route was mooi, op landgoed Verwolde naar de dikste eik van Nederland gaan kijken. Veel paddestoelen gezien ook hele grote.
In Laren bij HCR Stegeman iets lekkers te drinken genomen, de bus zou pas over een uur komen.
Onze namen vereeuwigd in het pieterpadgastenboek en jawel op 07-06-2000 stond Jan Paul van der Mey geschreven.

2000 – 02 augustus, Laren – Vorden 14km
Na een nacht met fikse onweersbuien tot ca 04:00 uur toch de schoenen ondergebonden en naar Laren gereden.
Even over 11:00 gestart en lekker doorgelopen pas op de helft onze boterham gegeten en daar is door Koos een hert waargenomen op het lange bospad wel mooi rustig daar.
Niet tot het kasteel maar wel op het station aangekomen en daarmee het eerste deel Pieterpad uit.
In laren onszelf getracteerd op een pieterpadkoek van de bakker. Erg lekker, de pruimen ook.

(de route Ommen – Vorden hebben we vanuit de camping vakantie gelopen)

Deel 2

2003 – 04 mei, Vorden – Doetinchem,
Na het erover hebben om maar weer eens te lopen is vandaag geprikt. Wouter wilde niet mee i.v.m moe en huiswerk. Wel raar de jongste om half 9 thuis achter te laten.
10:05 vertrokken uit Vorden. Nog geen kilometer weg maakt een vrouw alleen een flinke smak. Bril kapot, letterlijk een deuk in haar voorhoofd en de vorm van een steen. We hebben haar op weg geholpen. Maarten liep daarna met de rugzak en hij liep hard door.
Eerst nog door essendorpen na Zelhem meer alleenstaande boerderijen, één wegomleiding in Zelhem, daar was een rotonde aangelegd.
Onderweg veel zevenblad, stinkende Gouwe, Fuitekruid. Kievieten een biddend valkje vlak boven ons. Koffie op een terrasje heerlijk!
In Doetinchem 40 minuten op de trein gewacht die ons met een overstap in Winterswijk een uur later in Vorden bracht.
We waren nog net optijd voor de dodenherdenking thuis.

2003 – 12 oktober, Doetinchem – Hoog Elten
Om half 9 uit Maarssen vertrokken, we hebben Gust mogen inschakelen om ons in Hoog-Elten op te halen en af te zetten in Doetinchem.
Maarten is thuis gebleven, te moe van het schoolkamp.
Eenmaal Doetinchem uit raakten we al gauw in de bossen. Heel afwisselend stijgen en dalen. Niet in rijen van 3 maar toch veel Pieterpad lopers, zeker door het begin van de herfst vakantie en het mooie weer!
Gerust op drie stoelen uit boomstammen gemaakt, Veel paddestoelen zelfs de vliegenzwam in diverse vormen. Koos ook blij, die heeft iets met deze paddestoel.
Om even voor drieen bij de auto.

2003 – 14 oktober, hoog Elten – Millingen a/d Rijn
Auto in Hoog Elten geparkeerd en om half 11 gaan lopen. Eerst de berg af en de bossen achter ons gelaten. Bij Spijk kom je op de dijk bij de Rijn. Wel druk met vrachtwagens.
Tolkamer is een leuk plaatsje, via dijken en om een camping bij recreatie plas “de Bijland” op tijd bij het pontje gearriveerd.
Deze gaat maar om de twee uur. In Millingen heeft Koos een fiets gehuurd en is om helf 3 nog niet bij de brug in Emmerich.

2004 – 20 mei, Millingen a/d Rijn – Groesbeek
9:15 uur op Hemelvaartsdag vertrokken vanuit Millingen a/d Rijn er is lekker weer in het vooruitzicht. Helaas voor ons was er ook een fietstour die tot aan het Weelermeer gelijk liep aan ons pad.
Verder, een route die alles heeft, akkers, weide, wegen, bossen, klimmen en dalen. Op de Duivelsberg genoten van koffie – thee – koek. Eenmaal beneden bij de rijksweg volgde we een andere route dan die in het boekje stond. Heel mooi door het bos. Vlakbij Groesbeek evenwijdig aan de Zevenheuvelenweg hebben we een groep motorrijders gezien. De eerste had een biervat achter zich aan!
De bushalte in Groesbeek was tijdelijk verplaatst i.v.m. festiviteiten. De bus later waardoor we de aansluiting voor Millinegen gemist werd. Koos en Stijn zijn in Millingen mog even naar de pont geweest om een foto te maken. Hier stonden zoveel mensen te wachten, dat deze nooit in één keer over konden.
Boerderij “Plezenburg” op een hoge terp gelegen ligt er verwaarloosd bij. Jammer!